logo

  Vrátíme Krupce dobrou pověst



Zdravá Krupka

Krupka a vývoj daně z nemovitosti v za posledních pár let

05.06.2013

Výše daně z nemovitosti platná od 1. 1. 2013 právem občany Krupky rozčílila.

Pro snadnější pochopení toho, jak se obec staví k otázce daně z nemovitosti, aniž by ji řádně vysvětlila a zdůvodnila, jsme se důkladně seznámili s posledními obecně závaznými vyhláškami upravujícími daň z nemovitosti, údaje z nich jsme zpracovali do přehledné tabulky, kterou Vám předkládáme spolu komentářem (viz níže).

Obecně závazné vyhlášky stanovující koeficienty pro výpočet daně z nemovitosti

4/2009 - OZV, kterou se stanovují koeficienty pro výpočet daně z nemovitostí

6/2009 - OZV, kterou se stanovují koeficienty pro výpočet daně z nemovitostí

2/2012 - OZV, kterou se stanovují koeficienty pro výpočet daně z nemovitostí

5/2012  - OZV o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitostí

Tabulka

Z tabulky hned na první pohled vyplývá, že v Krupce není všem měřeno stejným metrem. I když žijeme v různých katastrálních územích, jsme stále všichni občany města Krupky.

Mnoho občanů Krupky minulý měsíc pobouřil fakt, že většina zastupitelů včele se starostou Z. Matoušem odsouhlasila stanovení místního koeficientu, kterým nám byla daň z nemovitostí zdvojnásobena.

O stanovení místního koeficientu se snažilo již bývalé vedení města včele se starostou M. Pucharem (viz tabulka). Pravděpodobně ve snaze udržet se na postu starosty vyhlášku č. 4/2009, která nám již tehdy měla daň z nemovitosti zdvojnásobit, zrušil. Následně byla vydána nová vyhláška - č. 6/2009 a vše zůstalo při starém.

Pro úplné pochopení dané problematiky doporučujme všem plátcům daně z nemovitosti seznámit se se zákonem o daních č. 338/1992 Sb.

Dle výše citovaného zákona § 6 je základní sazba daně z pozemků dána zákonem. Ta se pak násobí koeficientem, který je ze zákona dán počtem obyvatel v obcích. Krupka splňuje podmínku pro stanovení koeficientu 2,0. Ten platí pro obce nad 10 000 obyvatel do 25 000 obyvatel.

V souladu s výše citovaným zákonem § 6, odstavec 4 písm. b) měli zastupitelé města možnost snížit obecně závaznou vyhláškou koeficient 2,0 o jednu až tři kategorie - tedy např. na 1,6 či 1,4 nebo dokonce 1,0.

Koeficienty dle počtu obyvatel v obci dle výše citovaného zákona:

1,0 v obcích do 1 000 obyvatel
1,4 v obcích nad 1 000 obyvatel do 6 000 obyvatel
1,6 v obcích nad 6 000 obyvatel do 10 000 obyvatel                                                                                                                                                   2,0 v obcích nad 10 000 obyvatel do 25 000  obyvatel                                                                                                                                           

Zastupitelé se však (sice v souladu s výše citovaným zákonem § 6, odstavec 4 písm. b) rozhodli pro zvýšení koeficientu daně z pozemků o jednu kategorii - tedy na 2,5. Tento koeficient se však vztahuje na obce nad 25 000 obyvatel do 50 000 obyvatel.

Při stanovení koeficientu u daně ze staveb - § 11, odst. 3písm. b) byl postup stejný. Navíc však byli vyhláškou zvýhodněni na celém území Krupky podnikatelé, jimž byl stanoven koeficient pouze 1,5.

Když si uvědomíme, že výlučnými příjmy obcí jsou výnosy daní z nemovitostí, které patří mezi nejdůležitější a největší zdroje finančních prostředků pro obec, jeví se jako odsouzeníhodné, že většina zastupitelů zvedla ruku pro zvýhodnění určitých katastrální území před ostatními a navíc pro zvýhodnění podnikatelských subjektů na území celého města.

Je třeba si uvědomit, že v Krupce podniká řada firem (většinou bohužel přinášejí obyvatelům města vedle pracovních příležitostí i řadu negativ - zápach, hluk apod.), jejichž majitelé mají svá sídla v jiných městech (např. Knauf Insulation se sídlem v Praze), kde pak končí daně z příjmů, a majitelé firem žijí v zahraničí (v případě KI v SRN), kde končí i zisky z podnikání.

MÍSTNÍ KOEFICIENT 2,0, kterým se násobí součet jednotlivých dílčích daní z nemovitosti, navrhlo současné vedení města a schválila ho většina zastupitelů, aniž se pozastavila nad tím, zda jde o spravedlivé stanovení daní a zda obec tímto způsobem „nešetří“ zejména velké podnikatelské subjekty. Nevzala v úvahu ani to, že největší daňová zátěž padá na běžné občany.

Mgr. Miloslava Bačová, zastupitelka


Vaše emailová adresa nebude použita k jiným účelům.
Odběr novinek se dá odhlásit v každém přijatém emailu.